Calea către o reformă reală și sustenabilă a Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva
Argument pentru un dialog profesionist și structurat
Onorată Doamnă Ministru Diana-Anda Buzoianu,
Vă supunem atenției un set de considerații menite să sprijine procesul de reformă al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, pornind de la realitățile actuale, bunele practici europene și contribuțiile experților noștri din domeniu.
Grupul pentru Dialog Forestier susține formularea de politici publice bazate pe un dialog structurat și o largă consultare a factorilor interesați, bune practici dovedite de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin elaborarea Strategiei forestiere Naționale 2030 și a Codului Silvic. Ca urmare, demersul nostru are un caracter eminamente constructiv, recunoscând legitimitatea inițiativei autorității centrale responsabile, precum și profesionalismul majorității angajaților RNP-Romsilva. El propune unele abordări ce pot fi ușor transformate în măsuri care să adreseze cauzele profunde ale disfuncționalităților organizației.
RNP-Romsilva se află astăzi sub presiunea unor rezultate economice modeste și a unei imagini publice deteriorate de efectuarea unor cheltuieli excesive, suspiciuni de corupție și lipsă de transparență. Intenția autorității de a reduce cheltuielile printr-o restructurare axată pe diminuarea fondului de salarii și a posturilor de conducere este de înțeles. Însă în lipsa unei reforme de substanță, care să vizeze problemele sistemice, efortul de reformare poate avea efecte mult mai limitate decât obiectivele vizate, iar unele aspecte negative ar putea reapare sub alte forme.
Pe de altă parte energia autorității nu trebuie consumată pe creionarea de soluții la probleme punctuale în absența instrumentelor și datelor necesare fundamentării deciziei. În opinia noastră, este esențial ca autoritatea să-și urmeze rolul de reglementator și coordonator strategic, permițând Consiliului de Administrație și conducerii executive să-și exercite atribuțiile de management în mod profesionist și autonom, așa cum se întâmplă cu organizațiile publice similare din țările europene.
În logica celor de mai sus, printre pașii pe care îi considerăm esențiali pentru o reformă profundă și durabilă sunt:
Pe linia organizatorică
- Numirea urgentă a unui Consiliu de Administrație competent: Este nevoie de un Consiliu de Administrație format din profesioniști cu expertiză relevantă, care să preia rapid direcțiile strategice trasate de minister și să le implementeze în colaborare cu specialiștii din RNP. Soluția pentru reforma RNP trebuie identificată cu sprijinul și implicarea directă a celor care cunosc realitățile sectorului. Experiența elaborării relativ recente a Strategiei de Dezvoltare a RNP 2030, dovedește expertiza internă și poate fi integrată în găsirea soluțiilor reale de reformă a organizației.
- Modernizarea structurii organizaționale: Organizarea pe trei niveluri (central, regional, local) ar trebui revizuită, nu doar din perspectivă numerică, ci prin atribuirea unor responsabilități distincte și clar definite pentru fiecare nivel, astfel încât să fie eliminate suprapunerile ce pot genera conflicte, corupție sau o lipsă de asumare.
Pe linia atribuțiilor publice ale RNP Romsilva
- Clarificarea rolului RNP ca administrator al pădurilor statului: RNP trebuie să rămână în primul rând garantul aplicării amenajamentelor silvice, asigurând gestionarea durabilă a pădurilor și furnizarea serviciilor ecosistemice pentru cetățeni. RNP ar trebui să-și asume realizarea consecventă a tuturor lucrărilor silvotehnice prevăzute în amenajamente (regenerare, îngrijire-conducere, tratamente, conservare și protecție), astfel încât aplicarea conformă a acestora să devină un indicator-cheie al performanței organizației. Lemnul ca principal produs al pădurii provine din executarea lucrărilor prevăzute în amenajament, iar valoarea lemnului rezultat nu trebuie să constituie un criteriu în ceea ce privește decizia sau urgența realizării lucrării. Conducerea arboretelor, dar și aplicarea tratamentelor, se realizează prin tăieri ce devin obligatorii pentru aplicarea amenajamentelor.
- Monitorizarea transparentă a aplicării amenajamentelor: Crearea unui mecanism robust și public de monitorizare a implementării amenajamentelor silvice, cu indicatori de performanță mobilizatori și monitorizați transparent și periodic și audituri independente, pentru a întări încrederea publicului și a părților interesate.
- Întărirea și asigurarea realizării atribuțiilor publice: Ocoalele silvice ar trebui să se concentreze exclusiv pe aplicarea amenajamentelor, paza fondului forestier și monitorizare, păstrând atribuții minime pe linia exploatării și valorificării lemnului.
- Reforma pazei: Adoptarea unui sistem de pază centralizat, modern și instituționalizat, care să transforme răspunderea individuală a personalului (în noua realitate a eliminării răspunderii patrimoniale) în responsabilitate instituțională, crescând eficiența și protejând integritatea fondului forestier și siguranța angajaților
Pe linia activităților comerciale ale RNP Romsilva
- Crearea unei divizii comerciale puternice: La nivel regional și central, organizarea unei divizii comerciale profesioniste, capabilă să gestioneze eficient colectarea veniturilor din valorificarea produselor pădurii, externalizarea serviciilor de exploatare a lemnului, valorificarea lemnului și relația cu industria, pe modelul bunelor practici europene.
- Flexibilitate și predictibilitate în valorificare: Divizia comercială trebuie să fundamenteze și să propună Guvernului un cadru legislativ care să permită RNP-Romsilva să-și aleagă flexibil filiera de valorificare a lemnului, în funcție de contextul pieței și perturbările tot mai frecvente apărute în contextul climatic actual, consolidând astfel previzibilitatea pentru mediul economic și menținând sustenabilitatea fondului forestier.
- Sistem de finanțare adecvat: Implementarea unui sistem de finanțare clar, care să diferențieze resursele alocate atribuțiilor publice (aplicarea amenajamentelor) de cele comerciale, pentru a asigura transparență, responsabilitate financiară și eficiență în utilizarea fondurilor.
- Reducerea activităților conexe neprofitabile: Evaluarea obiectivă a liniilor de business secundare și închiderea sau externalizarea celor care nu aduc valoare adăugată.
Problemele de care suferă RNP-Romsilva nu sunt generate de întreaga organizație, ci de lipsa unui cadru strategic adecvat și a unei conduceri coerente și consecvente. Este esențial ca reformele să fie implementate astfel încât să păstreze și să valorifice resursa umană valoroasă. Mai mult, separarea activităților pe o structură organizațională modernă nu implică reduceri de personal și nu exclude organizarea de birouri județene pentru aplicarea amenajamentului subordonate structurii centrale sau dispecerate și echipe de pază localizate județean sau local, după caz, dar coordonate de la nivel central.
Autoritatea centrală are ocazia să inițieze nu doar o reducere de costuri, ci o veritabilă reformă care să abordeze cauzele profunde ale disfuncționalităților RNP. Soluțiile promovate preponderent din afara sistemului, fără participarea angajaților Romsilva, riscă să eșueze, atât din cauza rezistenței interne, cât și a lipsei de adaptare la realitățile sectorului. Propunem o abordare strategică, pe termen mediu, bazată pe resursele și potențialul din interiorul organizației, care să consolideze RNP-Romsilva ca model european de gestionare a pădurilor, în beneficiul statului și al cetățenilor.
Grupul pentru Dialog Forestier crede în eficiența dialogului formal, deschis, cu toate părțile interesate, inclusiv angajați, sindicate, industrie și societatea civilă, pentru definirea unei foi de parcurs pragmatică și eficientă. Ca parte a acestui dialog, ne exprimăm disponibilitatea de a detalia argumentele care au stat la baza formulării acestor propuneri pentru strategia de reformă RNP-Romsilva.
Grupul pentru Dialog Forestier